Przejdź do sekcji:
Statut Miejskiej Rady Seniorów
Uchwała Nr XXXVIII/ 296/14 Rady Miasta Rawa Mazowiecka z dnia 16 lipca 2014 roku w sprawie powołania Miejskiej Rady Seniorów w Rawie Mazowieckiej
Na podstawie art. 5c ust. 2 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645, poz. 1318) Rada Miasta Rawa Mazowiecka, uchwala, co następuje:
§ 1. Powołuje się Miejską Radę Seniorów w Rawie Mazowieckiej, zwana dalej „Radą”.
§ 2. Tryb wyboru członków Rady oraz zasady jej działania określa Statut, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Rawa Mazowiecka.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Statut Miejskiej Rady Seniorów w Rawie Mazowieckiej
Rozdział I - Postanowienia ogólne
§ 1
Głównym celem Miejskiej Rady Seniorów zwanej dalej „Radą” jest zapewnienie seniorom zamieszkującym na terenie miasta Rawa Mazowiecka wpływu na sprawy dotyczące społeczności lokalnej w szczególności najstarszego pokolenia poprzez reprezentowanie ich interesów wobec władz Miasta Rawa Mazowiecka.
§ 2
Rada jest organem opiniodawczym, doradczym i inicjatywnym dla władz Miasta.
§ 3
Siedzibę Rady jest miasto Rawa Mazowiecka.
§ 4
Statut Rady, zwany dalej „Statutem” określa tryb wyboru członków Rady oraz zasady działania Rady.
§ 5
Do zakresu działania Rady należy w szczególności:
- konsultowanie i opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego o istotnym znaczeniu dla osób starszych;
- współpraca z organami miasta w sprawach dotyczących osób starszych;
- wspieranie aktywności ludzi starszych;
- przełamywanie stereotypów na temat seniorów i starości.
Rozdział II - Tryb wyboru członków Rady
§ 6.
Kadencja Rady trwa 4 lata , z zastrzeżeniem postanowień § 16 ust. 3.
§ 7.
Skład osobowy Rady powołuje Rada Miasta Rawa Mazowiecka, w formie uchwały, spośród osób desygnowanych przez podmioty określone w § 9 statutu. Powołanie następować ma w ten sposób , aby w skład Rady wchodziły osoby działające w zróżnicowanych strefach działalności publicznej.
§ 8.
W skład Rady wchodzi 7 osób, którzy ukończyli 60 rok życia.
§ 9.
- W skład Rady Seniorów wejdzie:
- jedna osoba wskazana przez Burmistrza Miasta ( spośród osób nie zatrudnionych w urzędzie miasta, miejskich jednostkach organizacyjnych oraz w spółkach, w których udziały ma miasto )
- jedna osoba wskazana przez Radę Miasta ( spośród osób spoza składu rady Miasta)
- pięć osób wskazanych przez organizacje wymienione w ust.2
- Organizacje osób starszych oraz podmioty działające na rzecz osób starszych mających siedzibę, oddział terenowy na terenie miasta Rawa Mazowiecka, w których członkami jest, co najmniej 30 % osób w wieku powyżej 60 roku życia zgłaszają do składu Rady po jednym przedstawicielu.
- Organizację, o których mowa w ust. 2, desygnują swoich przedstawicieli do składu Rady, zgodnie z ich wewnętrznymi regulacjami, w formie pisemnej.
- Osoby wymienione w ust.1 desygnują swoich przedstawicieli na piśmie.
- Pismo w sprawie desygnowania składa się do Rady Miasta Rawa Mazowiecka.
- Desygnowanie przedstawicieli do składu Rady następuje w terminie 30 dni po ogłoszeniu zbiorczym wyników wyborów do Rady Miasta Rawa Mazowiecka.
- W przypadku ustania członkowstwa w Radzie w wyniku rezygnacji, odwołania przez desygnujących lub śmierci, organizacja, która zgłosiła członka do Rady, desygnuje nowego przedstawiciela w terminie 30 dni od dnia ustania tego członkowstwa.
Rozdział III - Zasady działania Rady
§ 10.
Rada działa na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku.
§ 11.
Do organów Rady należą:
- przewodniczący,
- wiceprzewodniczący,
- sekretarz.
§ 12.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miasta Rawa Mazowiecka.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem członek Rady obecny na sesji.
- Rada dokonuje wyboru swoich organów, o których mowa w § 11, spośród swoich członków na pierwszej sesji.
§ 13.
- Do kompetencji przewodniczącego należy kierowanie Radą i jej pracami oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
- W okresie nieobecności przewodniczącego lub niemożności sprawowania przez niego funkcji i czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje wiceprzewodniczący.
- Sekretarz sporządza protokoły z posiedzeń Rady i prowadzi jej dokumentację.
§ 14.
- Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał.
- Uchwały przyjmowane są zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy składu Rady.
§ 15.
- Koszty działania Rady pokrywa się z budżetu Miasta Rawa Mazowiecka.
- Praca członków Rady ma charakter społeczny.
- Obsługę techniczno-organizacyjną Rady zapewnia Burmistrz Miasta.
Rozdział IV - Przepisy przejściowe i końcowe
§ 16.
- Desygnowanie przedstawicieli do składu Rady pierwszej kadencji następuje w terminie 60 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie powołania Miejskiej Rady Seniorów.
- Pierwszą sesję Rady pierwszej kadencji zwołuje Przewodniczący Rady Miasta Rawa Mazowiecka w terminie 30 dni od dnia powołania Miejskiej Rady Seniorów.
- I kadencja Rady kończy się wraz z upływem VII kadencji Rady Miasta Rawa Mazowiecka.