Przejdź do sekcji:
Raport z konsultacji
Raport z konsultacji projektu „Programu Współpracy Miasta Rawa Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok
I. Przedmiot konsultacji – Program Współpracy Miasta Rawa Mazowiecka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok,
II. Data rozpoczęcia i zakończenia konsultacji – od 4 października 2023 r. do 13 października 2023 r.
III. Forma konsultacji:
• udostępnienie projektu programu na stronie internetowej Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka i w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: www.rawamazowiecka.pl
• spotkanie, w dniu 11 października 2023 r. o godz. 10 w Jatkach Miejskich w Rawie Mazowieckiej ul. Mickiewicza 13, w celu uzyskania opinii od organizacji pozarządowych na temat programu. Protokół ze spotkania stanowi załącznik do niniejszego raportu.
IV. Kontakt do prowadzącego konsultacje – email: oswiata@rawamazowiecka.pl
V. Uczestnicy konsultacji: przedstawiciele organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego na terenie Miasta Rawa Mazowiecka, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571)
VI. Wykaz uwag i opinii do przedmiotu konsultacji, oraz stanowisko do uwag i opinii .
Lp. |
Wykaz uwag i opinii zgłoszonych przez Przedstawiciela Stowarzyszenia WOW! Pana Tomasza Walasa |
Stanowisko do uwag i opinii |
1. |
Rozdział 2 §2 punkt 2. 3) rozwój zasobów ludzkich, organizacyjnych i materialnych służących zaspakajaniu potrzeb mieszkańców W punkcie tym nie wymieniono czyje mają to być te zasoby - czy miasta, czy organizacji czy może księdza proboszcza. Każdy z tych podmiotów i wiele innych może zaspakajać potrzeby mieszkańców. Jeśli miasto chce zaspakajać rozwój zasobów ludzkich mojej organizacji to się nie zgadzam, a jeśli swoje, to niech sobie rozwija.
|
Działalność miasta służy zaspokajaniu potrzeb mieszkańców, wspólnie rozwijamy nasze kompleksowe zasoby w tym zakresie. |
2. |
Rozdział 3 § 3.1Współpraca z organizacjami odbywa się na zasadach określonych w ustawie oraz przy zachowaniu rzetelności w przepływie informacji, terminowości, systematyczności, współuczestnictwa i równości w traktowaniu wszystkich podmiotów objętych współpracą. Proponujemy wykreślić „objętych współpracą”. Równość w traktowaniu wszystkich podmiotów gwarantuje konstytucja i to niezależnie, czy są objęte współpracą czy nie. Obecny zapis klasyfikuje podmioty, z którymi nie została nawiązana współpraca jako gorsze. |
Miasto nie dyskwalifikuje żadnych podmiotów, nie wszystkie realizują zadania Miasta, mogą realizować tylko i wyłącznie swoje zadania. |
3. |
Rozdział 4 – Powinien być wyraźny odział na zadania obowiązkowe gminy i zadania nieobowiązkowe, żeby nie dochodziło do patologii, że burmistrz finansuje tylko to co musi. |
Nie uwzględniono Program współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest to dokument programowy, określający zasady partnerskiej współpracy i zgodnego współdziałania Miasta z interesariuszami pochodzacymi z sektora pozarządowego . |
4. |
Rozdział 4 – Specyfikacja Zakresu Przedmiotowego powinna być ułożona na podstawie statutów i regulaminów wszystkich rodzajów prowadzonych działalności NGO na terenie miasta, a nie być gniotem powstałym poprzez losowe wykreślanie punktów z art. 4.1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. |
Nie uwzględniono Miasto ustala zadania priorytetowe realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi. |
5. |
Brak zapisu z pkt. 19 § 4.1 tj. turystyki i krajoznawstwa jawnie dyskryminuje nasze stowarzyszenie i jest niezgodne z konstytucyjnymi zapisami o równości podmiotów wobec prawa. |
Uwzględniono zapis dotyczący turystyki i krajoznawstwa w treści programu. |
6. |
W przypadku braku uzupełnienia w/w specyfikacji o turystykę i krajoznawstwo będziemy pisać odwołania, aby nigdy ten dokument nie wszedł w życie. |
Wnioskodawca ma do tego prawo.
|
7. |
Z wykreślonych treści bardzo brakuje zapisów o promocji regionu w kraju i za granicą oraz nawiązywaniu współpracy międzynarodowej |
Nie uwzględniono: zadanie nie mieści w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
8. |
Rozdział 5 Formy współpracy. § 5 powinien być uzupełniony o podpunkt realizacji zadań w trybie małych grantów, czyli wynikających z art. 19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Forma ta umożliwia ubieganie się o dotację na realizację zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert. -czyli powstaje z inicjatywy organizacji, a jej rozstrzygnięcie ma nastąpić w ciagu 7 dni.
|
Zapis nie uwzględniony, gdyż realizacja trybu „małych grantów” została szczegółowo opisana w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Miasto prowadzi również współpracę w tym zakresie, zlecając realizację zadań publicznych w trybie „małych grantów”. |
9. |
Jeżeli miasto nie przewiduje takiej formy współpracy, lub nie zabezpieczy środków na wnioski z małych grantów w wysokości 20 000zł na jedną organizację NGO, to również zaskarżymy ten program współpracy, aby jak najszybciej trafił do śmietnika. |
Nie uwzględniono, Miasto w programie nie określa wysokości dotacji dla organizacji. |
10. |
§5 pkt 12 – Nie rozumiemy dlaczego miasto ma narzucać organizacjom wybór miast, z którymi organizacja chce współpracować za granicą. Z miastami partnerskimi to niech współpracuje miasto, a od inicjatywy współpracy organizacji ręce z daleka. |
Miasto nie narzuca mieszkańcom, ani organizacjom miast, z którymi organizacja chce współpracować. §3 pkt 2 programu brzmi: Miasto i organizacje szanują swoją autonomię , nie narzucają sobie wzajemnie zadań. |
11. |
§5 pkt 13 – O organizacji zadań miasta niech informuje miasto. Powinno być umożliwienie publikacji o realizacji własnych zadań organizacji, bez względu na to czy zostały użyte środki miasta, darowizny czy ofiarność publiczna. Każda inicjatywa jest tak samo ważna, nie musi pochodzić od łaski z Urzedu Miasta. |
Organizacje mają taką możliwość informowania o realizacji własnych zadań za pośrednictwem social mediów zarówno własnych jak i miasta. |
12. |
§5 pkt 13- Nie jest napisane nic o zasadach współpracy z KLUCZEM, czy jest to na podstawie umowy KLUCZA z MIASTEM czy każda organizacja NGO ma zawierać umowę osobno. Wreszcie nie ma nic o odpłatności. |
Program jest dokumentem, który wyznacza kierunki działania i obszary współpracy, organizacje mogą korzystać z oferowanych form wsparcia bezpłatnie, mają możliwość zawierania odrębnych porozumień na usługi doradcze z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej Centrum Klucz. |
13. |
Rozdział 6 Priorytetowe zadania publiczne. 6 pkt 8a – proponujemy brzmienie: organizacja imprez sportowych, turystycznych, krajoznawczych, organizacja pielgrzymek i rajdów na orientację
|
Uwzględniono Zostanie dodany w § 6 pkt 13 Z zakresu turystyki i krajoznawstwa: „organizacja imprez turystycznych, krajoznawczych, rajdów na orientację,”. Organizacja imprez sportowych należy do katalogu zadań z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. - pielgrzymki są formą kultu religijnego, ich organizacja nie należy do zadań własnych jst. |
14. |
Proponujemy też dodanie punktu f) – działanie na rzecz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Nie uwzględniono: zadanie nie mieści w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. |
15. |
Rozdział 7 § 7.2 pkt 3 Proponujemy dodanie wysokości wynagrodzenia za pracę w komisji opiniującej w wysokości 1 diety radnego za posiedzenie na Radzie Miasta. |
Zapis nie uwzględniony przepisy prawa nie przewidują wynagrodzenia za pracę w komisji konkursowej do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert. |
16. |
Obowiązkowo życzymy sobie dodanie punktu na temat realizacji programu w trybie małych grantów i inicjatywy lokalnej |
Zapis nie uwzględniony, gdyż realizacja trybu „małych grantów” została szczegółowo opisana w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Miasto prowadzi również współpracę w tym zakresie, zlecając realizację zadań publicznych w trybie „małych grantów”. Inicjatywa lokalna została uwzględniona w §5 pkt 5 programu tj. „ Współpraca miasta z organizacjami pozarządowymi odbywać się będzie w następujących formach: umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie.” |